بررسی و مقایسه انواع کامیون کمپرسی
بررسی و مقایسه انواع کامیون کمپرسی
یکی از پرکاربردیترین خوردروهای سنگین، کامیونهای کمپرسی هستند. این کامیون ها دارای اتاقک حمل مصالح هستند و در جابه جایی مواد ساختمانی و معدنی، شن و ماسه استفاده می شوند. با عقب رفتن کامیون ها، تمام محتوای داخل کامیون به بیرون ریخته میشود و به دلیل اجزای هیدرولیکی که دارد میتواند کفه پشتی را بلند کند. این دستگاه ها انواع مختلفی دارند که شامل کامیون کمپرسی جاده ای و غیر جاده ای میشوند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با لوازم یدکی کامیون، کامیون های جاده ای، غیر جاده ای و تفاوت آن ها آشنا شوید.
کامیون کمپرسی معمولی یا جاده ای چیست؟
کامیون های کمپرسی معمولی یا جادهای، نوعی وسیله نقلیه باربری هستند که برای حمل و نقل بارهای سنگین و حجیم بر روی جاده ها استفاده می شوند. این نوع کامیون ها معمولاً چرخ های بزرگ و قدرتمند دارند و کاربرد آن ها به طور عمده در صنعت حمل و نقل و ساخت و ساز است. کامیون های کمپرسی معمولی یا جاده ای دارای بدنه بزرگی هستند که معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم ساخته شده اند. طراحی این نوع کامیون ها به گونه ای است که بتوانند بارهای سنگین را بردارند و در مسیرهای طولانی و جاده های ناهموار به خوبی عمل کنند.
آنها مجهز به موتورهای قدرتمندی هستند که توانایی تحمل فشار و کشش بارهای سنگین را دارند. علاوه بر بدنه و موتور قدرتمند، کامیون های کمپرسی معمولی یا جاده ای دارای سیستم های مختلفی مانند سیستم تعلیق هوا، سیستم ترمز هیدرولیکی و سیستم تبرید قوی هستند. این ویژگی ها این امکان را به آنها می دهد تا در شرایط سخت جاده و محیط های بیابانی یا کوهستانی به طور اثربخش عمل کنند. به طور خلاصه، کامیون های کمپرسی معمولی یا جاده ای وسایل نقلیه قدرتمندی هستند که برای حمل و نقل بارهای سنگین در مسافتهای طولانی و شرایط سخت جاده استفاده می شوند. طراحی و قدرت آنها را برای این کار مناسب می کند.
کامیون کمپرسی غیر جاده ای چیست؟
کامیونهای کمپرسی غیر جادهای یا “آفرود”، نوعی از کامیونهای بزرگ و قوی هستند که طراحی شدهاند تا در شرایط سخت و غیرمساعدی که جاده و زمینهای معمولی نمیتوانند به آنها پاسخگو باشند، عملکرد داشته باشند. این کامیونها معمولاً برای مصارف نظامی، کشاورزی، معدنی و مهندسی استفاده میشوند. ویژگیهای کامیونهای کمپرسی غیر جادهای شامل موارد زیر میشود:
سیستم چهار چرخ محرک: این کامیونها برخلاف کامیونهای جادهای معمولی که دارای دو چرخ محرک هستند، دارای سیستم چهار چرخ محرک هستند. این سیستم و لوازم یدکی ماشین سنگین به آنها امکان میدهد تا در تراکمات زمینی، مانند گل و لای و زمینهای غیرمساعد بهتر عمل کنند.
سیستم تعلیق قوی: کامیونهای کمپرسی غیر جادهای دارای سیستم تعلیق قوی و پرقدرتی هستند تا به آنها کمک کند تا شوکها و ضربههای قوی را جذب کرده و در سرعت بالا و در شرایط غیرمساعد شرایط را کنترل کنند.
چرخهای بزرگ و خراشان: این کامیونها معمولاً دارای چرخهای بزرگ با طراحی خاصی هستند که برای کاهش فشار زمین و افزایش ثبات در زمینهای نرم و غیرمساعد مفید هستند. همچنین، طراحی خاص پروفیل چرخها میتواند به آنها کمک کند تا در شرایط دشوار و زمینهای دارای خاصیت لغزنده بهتر عمل کنند.
موتور قوی: این نوع کامیونها معمولاً دارای موتور قوی هستند تا بتوانند در شرایط سخت و زمینهای نامنظم با حمل بار سنگین عمل کنند. معمولاً این کامیونها از موتورهای دیزلی با قدرت بالا و گاهی هم از سیستمهای قدرت برقی استفاده میکنند.
کابین مقاوم: کابین کامیونهای کمپرسی غیر جادهای معمولاً دارای ساختاری مقاوم و محکم است تا در شرایط سخت و خطرناک تحت ضربهها و شوکها بتواند سلامتی راننده و سایر سرنشینان را تضمین کند.
کامیونهای کمپرسی غیر جادهای به دلیل ویژگیهای فوق، قادر به عبور از موانع مانند سنگها، رودخانهها، زمینهای لغزنده، جنگلها و سایر مناطق سخت دسترسی هستند و در بسیاری از صنایع و کاربردها مورد استفاده قرار میگیرند.
- شنبه ۲۹ مهر ۰۲ | ۱۶:۳۳
- ۳۲ بازديد
- ۰ نظر